Fakulta aplikované informatiky

Učitelství informatiky pro základní a střední školy

Podat přihlášku

Vzdělávací cíle

Cílem studia studijního programu Učitelství informatiky pro základní a střední školy je připravit kvalifikované učitele pro výuku informatiky a příbuzných předmětů vyučovaných na základních a středních školách. Studenti si studiem uvedeného oboru prohlubují teoretické znalosti a dovednosti z oblasti informatiky (předměty tohoto typu tvoří cca 52 % z celkového počtu kreditů) a především si osvojují klíčové dovednosti a vědomosti, nezbytné pro výuku informatiky na základních a středních školách (pedagogické, psychologické předměty, oborová didaktika a pedagogická praxe tvoří cca 48 % z celkového počtu kreditů. Při výpočtu těchto procent nejsou do celkového počtu kreditů započítány předměty, které mají doplňující charakter. Předměty studijního programu mají mezioborový charakter a jsou strukturovány tak, aby postihovaly základní problémy, s nimiž se učitel při výuce informatiky a ve svém výchovném působení setkává. To znamená, že vycházejí z pedagogických a psychologických disciplín a oborové didaktiky (informatika, výpočetní technika a příbuzné předměty). Důraz je položen na zkušenostní učení, tj. praktické aktivity studentů v seminářích, cvičeních a na pedagogických praxích. Tyto zkušenosti budou studenti reflektovat i s využitím adekvátních psychologických a pedagogických poznatků. Studenti budou podněcováni k tomu, aby průběh a výsledky svého učení monitorovali (s využitím studentského portfolia) a tak se učili autoregulovat svoje učební aktivity.

Požadavky na přijetí

Podmínky pro přijetí ke studiu jsou stanoveny Směrnicí děkana k přijímacímu řízení, která je každoročně vydávána na Fakultě aplikované informatiky (FAI). V této směrnici jsou konkretizovány požadavky pro přijetí v daném akademickém roce a je zveřejňována na úřední desce FAI. Základní podmínkou pro přijetí do magisterského studijního programu je úspěšné absolvování bakalářského stupně studia v příbuzném studijním programu. Standardně je konáno přijímací řízení formou testu, které může děkan prominout v případě malého počtu uchazečů o studium.

Další informace o přijímacím řízení fakulty

Požadovaná zdravotní způsobilost

- u studentů s těžším zrakovým postižením - za předpokladu disponování vlastního spec. softwaru, s nímž může pracovat ve výuce - u studentů neslyšících za předpokladu přítomnosti tlumočníka do znakové řeči - centrum není schopno technicky zajistit - u studentů s postižením horních končetin - omezená dostupnost v případě postižení obou HK (četnost laboratorních cvičení) - u studentů se specifickými poruchami učení - s výjimkou dyskalkulie

Profil absolventa

Učitel informatiky bude připravován tak, aby dovedl kvalifikovaně vyučovat s využitím moderních odborných poznatků informatiku na základních a středních školách a současně aby dovedl působit na žáky také výchovně. Kromě toho by měl být připraven na své další vzdělávání (jehož základem bude sebevzdělávání, doplňované nabídkou organizovaných vzdělávacích aktivit jak v oblasti informatiky, tak také v oblasti její didaktiky a v psychologii a pedagogice). Učitel informatiky bude tedy vybaven těmito základními kompetencemi: 1. Znalostní kompetencí, vyjadřující dostatečné znalosti z oblasti informatiky tak, aby pokrývaly požadované vědomosti u dynamicky se vyvíjejícího se oboru, 2. výchovnou kompetencí, spočívající v souboru dovedností podněcovat rozvoj základních složek osobnosti žáků a řešit základní výchovné problémy, 3. diagnostickou kompetencí, tj. dovednostmi diagnostikovat osobnost žáka (z hlediska potřeb účinné pedagogické komunikace učitele se žáky) a sociálně psychologické charakteristiky třídy (zejména sociální klima třídy), 4. sociálně - komunikativní kompetencí, zahrnující zejména dovednosti reagovat na různé sociální situace ve škole a komunikovat se žáky, kolegy a rodiči žáků, 5. psychodidaktickou kompetencí, vztahující se k dovednostem plánovat výuku informatiky, realizovat tuto výuku a hodnotit její výsledky, 6. výzkumnou kompetencí, tj. dovednostmi připravit a realizovat akční výzkum ve třídě (škole), který by přispěl ke zkvalitnění vzdělávacího a výchovného působení učitele, 7. sebereflektivní kompetencí, zahrnující dovednosti reflektovat vlastní pedagogickou činnost a její důsledky a autoregulovat svoje učební aktivity a chování v pedagogické komunikaci. Absolvent studijního programu prokazuje odborné znalosti: ? prokáže znalost didaktických zásad při vyučování, ? popíše základní přístupy a specifika vyučování informatických předmětů, ? vysvětlí základy psychologie učitele a žáka, ? definuje principy sociálních a výchovných procesů, ? vyjmenuje zásady provozu počítačových sítí, ? prokáže pokročilé znalosti webových technologií, ? detailně popíše stěžejní multimediální prvky využitelné nejen při výuce, ? vysvětlí principy školského managementu, ? popíše základní filozofické směry, ? vymezí zásady sociální komunikace. Absolvent studijního programu disponuje odbornými dovednostmi: ? aplikuje získané výchovné kompetence, ? využívá didaktické znalosti, ? využívá sociálně-komunikativní kompetence, ? integruje ICT technologie do výuky a využívá softwarové nástroje pro podporu výuky, ? diagnostikuje žáka a třídu, ? aplikuje prvky algoritmizace a programování při výuce, ? využívá pedagogickou evaluaci, ? užívá principy řešení výchovných situací, ? implementuje zásady bezpečnosti informačních systémů, ? názorně ukáže postup při laické první pomoci.

Předpoklad uplatnitelnosti

Studijní program Učitelství informatiky pro základní a střední školy je specifický tím, že vychovává absolventy přímo pro výkon učitelské profese na střední, popř. základní škole.

Studijní plány